Hold dig i form som det grå guld

2 min at læse

guld

Det grå guld er en betegnelse, der passer godt til de ældre nu om stunder. For selvom man lever en pensionisttilværelse, så betyder folkesundheden og den generelle udvikling i samfundet, at mange seniorer har en rigtig god alderdom, hvor man sagtens kan bidrage og være aktiv.
Livet er meget mere end ens job, men for at få mest muligt glæde af livet, skal man leve sundt og holde sig i form. På den måde kan en lang række livstilssygdomme undgås, og forskning viser, at chancen for at få eksempelvis hjertekarsygdomme, diabetes og kræft kan nedsættes ved at ændre livsstil. Livsstilen dækker over alt fra motion, rygning, alkoholvaner, kost og vores genetiske baggrund.
En af de nemmere ting at gøre noget ved som ældre er ens form. Motion er nemlig både sjovt og givende, men det kræver selvfølgelig, at du har de rigtige forudsætninger for at dyrke det. Man kan også forbinde motion med noget hårdt og ubehageligt, men med få tips og tricks kan du faktisk gøre træningen til en dejlig del af hverdagen, som kan blive helt uundværlig i sidste ende.
Med den rigtige motion kan du forlænge livet, og den søde alderdom kan blive endnu bedre. På hjemmesiden acu.dk kan du læse flere artikler om emnet, og få flere gode råd om træning.

Dyrk motion i hjemmet

Det kan virke uoverskueligt, hvis man skal i træningstøjet og over i et træningscenter eller i en klub for at få trænet lemmerne nogle gange om ugen. Derfor er hjemmefitness blevet tiltagende populært. Her kan du med ganske få maskiner skabe dig dit eget lille fitnesscenter lige midt i stuen. På den måde er der ingen undskyldninger for at springe træningen over, og samtidig kan det let passes ind i dit daglige program.
Hvis du er den sociale type, kan du endda invitere bekendte over og træne sammen med pågældende, hvis I har flere remedier at træne med. På den måde gøres træningen til en sjov del af hverdagen, som man kan se frem til. Samtidig kan en træningsmakker også hjælpe til at motivere end til at træne.
Man kan finde adskillige motionscykler på www.acu.dk, og her kan man også sammenligne de forskellige modeller på markedet.

Kroppen kan mere end du tror

Ved at holde dig i form eller begynde at træne, kan du faktisk overraske dig selv med din styrke. Mange 50, 60 og 70-årige kan med lidt lette daglige øvelser træne på samme niveau som en 25-årig, der ikke træner, så det er bare med at komme i gang.

Din krop kan nemlig klare det samme som tidligere, men det tager blot længere tid at nå dertil. Derfor er det vigtigt at huske på, at det ikke handler om hastigheden. Du kan nok ikke løbe lige så hurtigt som tidligere, men effekten af din træning er faktisk den samme, hvis du laver den i dit eget tempo.
Det vigtige når du træner er derfor, at du nyder det og kan mærke at du har været i gang. På den måde sikre du en sund og behagelig livsstil, der gør dagligdagens andre gøremål mere behagelige at udføre.